Zijn mijn software én medewerkers klaar voor het nieuwe zorgprestatiemodel?

Veel administratieve handelingen, aandacht voor privacy wetgeving, marges tussen winst en verlies die onder druk staan, een financiële stroom die inzichtelijk moet blijven en er dan óók nog voor zorgen dat de organisatie aan alle wet- en regelgeving voldoet. We durven met een gerust hart te stellen dat er nogal wat uitdagingen zijn voor instellingen en organisaties in de geestelijke gezondheidszorg. In de blogs die we schrijven helpen we je zo goed mogelijk om antwoorden en werkwijzen op bovenstaande uitdagingen te vinden. Zo ook voor het zorgprestatiemodel dat vanaf 1 januari aanstaande van kracht gaat.

Nieuwe bekostiging van de zorg

Het nieuwe zorgprestatiemodel is, zoals je ongetwijfeld bekend, in basis een model voor prestatiebekostiging. De ‘prestaties’ bepalen welke vergoeding een zorgaanbieder krijgt voor geestelijke gezondheidszorg of forensische zorg. Een prestatie is in het nieuwe model bijvoorbeeld een consult. Reden voor het kaderen van deze prestaties is dat het inzichtelijk is waar bepaalde kosten vandaan komen. Een cliënt kan dan precies zien welke tijd er is besteed. En door transparantie is de cliënt meer op de hoogte van de opzet van de factuur. Er wordt tussen 31 december 2021 en 1 januari aanstaande een harde knip gezet tussen de oude en de nieuwe situatie. Alles wat tot en met de laatste dag van het jaar loopt valt in het oude model en alles wat vanaf 1 januari loopt valt in het nieuwe model. Alle lopende trajecten moeten, hoe dan ook, mee in de nieuwe financieringsopzet vanaf 2022. Omdat alles in het nieuwe jaar volgens de nieuwe richtlijnen moet, zijn de meeste instellingen al druk bezig met trainingen, voorbereidingen en proceswijzingen om dit optimaal aan te laten sluiten op de nieuwe werkwijze van het zorgprestatiemodel.

Stress in de markt

Juist omdat er een harde overgang is, ervaren veel instellingen nogal wat stress, want nieuwe werkwijzen brengen altijd uitdagingen en soms extra administratieve lasten met zich mee: Denk aan het opvoeren van een client, andere formulieren, nieuwe vragenlijsten, andere zorgvraagtyperingen en labels. Als hulpverlener kom je dus in een nieuw zorginhoudelijk proces terecht. En dat vraagt om aanpassing en een gewenningsperiode Dus hoe zorg je er als zelfstandige of leidinggevende voor dat jij en jouw medewerkers overweg kunnen met de nieuwe registratieset, een aangepast systeem en vooral met het nieuwe zorginhoudelijke proces? Het is belangrijk om stil te staan bij de impact en implementatie en je leverancier te vragen welke ondersteuningsmogelijkheden zij bieden, zodat iedere medewerker direct vanaf 1 januari vol zelfvertrouwen aan de slag kan gaan. Want uiteindelijk wordt het gros van deze mensen het gelukkigst van cliënten helpen, en niet van IT-werkzaamheden waar administratieve handelingen bij komen kijken. Help ze daarom. En liefst zo snel en goed mogelijk.

Maak de juiste start

Een goed begin helpt frustratie en stress voorkomen. Maak daarom gebruik van hulp van je leverancier. Wij helpen onze klanten bijvoorbeeld met heldere proces- en werkbeschrijvingen. Ook geven we aanvullende trainingen die heel specifiek laten zien hoe (de flow van) het registratieproces bedoeld is. Deze training is heel praktisch en loopt van de juiste vertaling van een zorgvraag in een dossier tot hoe het straks loopt als er maandelijks gedeclareerd gaat worden. Want ook dat gaat impact hebben: alles wat niet goed geregistreerd wordt kan immers in basis niet gedeclareerd worden.
Daarnaast is het ook belangrijk om stil te staan bij de contractafspraken die gemaakt zijn over 2021: deze kunnen veranderen en dan is het wél handig dat je leverancier je de juiste tools biedt om deze contractuele veranderingen op een juiste manier te implementeren.
Mocht je niet bij ons zijn aangesloten, informeer dan naar de mogelijkheden bij je eigen aanbieder zodat je tijdig en juist voorbereid bent op de nieuwe situatie. En wil je even vrijblijvend sparren? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht. In ons volgende blog vertellen we je meer over hoe we één en ander bij de inrichting vanuit onze kant van het proces regelen.