Dit zijn de drie veel voorkomende knelpunten van zorginstellingen rondom het ECD

We hebben al vaker geschreven over het ECD: het welbekende Elektronisch Cliëntendossier. Uit de gesprekken die we dagelijks voeren met professionals verbonden aan de zorg, blijkt dat er bij veel zorginstellingen nog tal van verbeteringen plaats kunnen vinden. Dit gaat onder meer over de integratie van het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) met andere systemen.
Als knelpunten horen we het volgende terug uit de markt:
- De gebruiksvriendelijkheid laat vaak te wensen over.
- De gemiddelde, gedreven zorgprofessional houdt zich liever met cliënten dan met systemen bezig.
- Men ervaart afhankelijkheid van de betrokken ECD-leveranciers.
Voordelen worden er gelukkig ook genoemd:
- Het is eindelijk mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken.
- Er is, dankzij het digitale ECD, een betere en snellere kennisdeling van de cliëntgegevens tussen professionals mogelijk.
- Informatie wordt slechts één keer vastgelegd en dat scheelt tijd, geld en energie.