Dit zijn de drie veel voorkomende knelpunten van zorginstellingen rondom het ECD

We hebben al vaker geschreven over het ECD: het welbekende Elektronisch Cliëntendossier. Uit de gesprekken die we dagelijks voeren met professionals verbonden aan de zorg, blijkt dat er bij veel zorginstellingen nog tal van verbeteringen plaats kunnen vinden. Dit gaat onder meer over de integratie van het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) met andere systemen.

Als knelpunten horen we het volgende terug uit de markt:

  1. De gebruiksvriendelijkheid laat vaak te wensen over.
  2. De gemiddelde, gedreven zorgprofessional houdt zich liever met cliënten dan met systemen bezig.
  3. Men ervaart afhankelijkheid van de betrokken ECD-leveranciers.

Voordelen worden er gelukkig ook genoemd:

  1. Het is eindelijk mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken.
  2. Er is, dankzij het digitale ECD, een betere en snellere kennisdeling van de cliëntgegevens tussen professionals mogelijk.
  3. Informatie wordt slechts één keer vastgelegd en dat scheelt tijd, geld en energie.

Meer tijd voor de zorgverlener

Met Careweb nemen wij je zorgen rondom registratie, facturatie/declaratie en verantwoording graag uit handen zodat je je op je cliënten kunt richten. Dit doen we door inzet van innovatieve, gebruiksvriendelijke ICT die volledig is afgestemd op het werk van de zorgverlener. Software die bovendien altijd up-to-date is en door een goede balans tussen privacy voor de patiënt en transparantie garant staat voor verantwoorde zorg. Wij luisteren naar onze klanten en werken dag in dag uit om Careweb intuïtiever, ‘slimmer’ en steeds gebruiksvriendelijker te maken. Careweb reduceert administratie overhead binnen instellingen en zo maken wij meer tijd vrij voor zorg.

Systeem is ondergeschikt aan proces

Onlangs kon je in een blog van Inge van Blanken nog lezen hoe het ECD-systeem áltijd ondergeschikt moet zijn aan het proces. Inge vertelde: ‘Kijk, in basis is het zorgproces vrij simpel: een cliënt komt met een zorgvraag binnen, zorg wordt volgens een organisatie specifieke manier gestart en de cliënt kan na afronding van de zorg weer verder met zijn/haar leven. Iedere organisatie heeft haar eigen manier om dit zorgproces vorm te geven. Omdat zorg in Nederland vast zit in wet -en regelgeving is het nodig om te werken met een ECD van waaruit je kan declareren. We kwamen er al vrij snel achter dat je een ECD niet éven snel uit kunt leggen. Je moet echt met een organisatie of hulpverlener gaan zitten en samen kijken naar hoe de cliëntenroute binnen die bepaalde organisatie loopt.’

Nog altijd knelpunten rondom het ECD?

En daar sluiten we ons helemaal bij aan. Niet voor niets richten we ons dag in dag uit op ons streven om zoveel mogelijk zorgverleners en instellingen hoogwaardige zorg te laten leveren. Ervaar je nog altijd knelpunten rondom het ECD? Neem dan contact met ons op. We staan je graag met raad en daad terzijde.