Heb jij nog steeds genoeg tijd en aandacht voor je cliënten?

Heb jij nog steeds genoeg tijd en aandacht voor je cliënten?

Dat de werkdruk in de zorg hoog is, dat is meer dan helder. Toch willen we graag een positieve boodschap meegeven in deze blog, omdat er ondanks de drukte nog altijd mogelijkheden zijn om je werkdruk te verlagen. Zo kun je je patiënten en cliënten meer tijd en aandacht geven door minder tijd bezig te zijn met het systeem. Natuurlijk, registreren en administreren horen erbij.  Maar de tijd en aandacht die naar deze administratieve rompslomp gaan, staan bij veel hulpverleners niet in verhouding tot de tijd en aandacht die zij zouden willen besteden aan de cliënt.

Ook steeds minder aandacht voor cliënten?

Vaak merkt men dit ook in de praktijk. De hoge werkdruk begint serieus parten te spelen. Er is steeds minder werkplezier en ook na het afsluiten van een werkdag blijven zaken malen in je hoofd. Herken je dit? Dat zijn de eerste signalen dat je niet meer met volle aandacht met elke cliënt bezig kunt zijn. Signalen die aandacht verdienen, ook omdat ze opgelost kunnen worden.

Sta je open voor hulp?

Wanneer je daarvoor openstaat dan helpen wij je graag om opnieuw meer focus aan je eigenlijke vak te geven. Hoe we dat doen? Door onze kennis over rapportageverplichtingen, financieringsregimes en facturatie- en declaratieprocessen te delen. Samen kijken naar wat nodig is, wat moet en wat mag en hoe je jouw ICT daarop afstemt. Want veel zorgpraktijken en instellingen hebben niet alleen een ECD/EPD, maar ook andere software zoals E-Health, een elektronisch voorschrijfsysteem voor medicatie, boekhoudkundige software en/of BI-tools. En daarnaast gaat er steeds meer gezondheidsinformatie geautomatiseerd heen en weer tussen zorgprofessionals.

Bij de ontwikkeling van onze software kiezen we voor de juiste balans tussen privacy, toekomstgerichtheid, nut en noodzaak. Wat ons betreft gaat zorg vooral over ontmoeten en dan letterlijk óntmoeten, dus mínder moeten.

Wat waren jouw dromen?

Herinner je je nog hoe je dit vak inrolde? Misschien wel met de idealen om het verschil in het leven van mensen te gaan maken. Het is precies dat gevoel dat wij hebben in onze nauwe samenwerkingen met onze klanten. Persoonlijke aandacht staat aan de basis van alles wat we oppakken. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen in de zorg nauwgezet en stemmen we onze oplossingen voor jou als hulpverlener daar naadloos op af.

We realiseren ons dat het uitdagende tijden zijn, maar vragen je om het hart warm en het hoofd koel te houden. Bespreek dit artikel eens intern, of, neem contact met ons op om te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen of om gewoon eens te sparren. We delen onze kennis graag!